Miejski Ośrodek Kultury w Ząbkach

Standardy ochrony małoletnich

Standardy ochrony małoletnich

w Miejskim Ośrodku Kultury w Ząbkach

Rozdział I

Informacje wstępne

1. Standardy ochrony małoletnich, zwane dalej „standardami”, to zbiór zasad i procedur, które określają ochronę małoletnich uczestników zajęć przed krzywdzeniem i wartości, jakimi kierują się pracownicy MOK. Krzywdzenie uczestnika zajęć definiowane jest jako każdy przejaw przemocy wobec niego.

2. Pracownicy są świadomi, jakie są ramy profesjonalnej relacji z uczestnikiem zajęć, a także to, które zachowania ze strony dorosłych wobec uczestników zajęć, jak i między uczestnikami zajęć są niedozwolone.

3. Standardy stanowią uzupełnienie dotychczasowych praktyk ochrony uczestników zajęć o wystandaryzowane zasady i procedury skutecznej profilaktyki i sprawnego reagowania na każdy przejaw przemocy wobec uczestników zajęć.

4. Na podstawie odrębnych przepisów kontynuowane są działania uzupełniające standardy ochrony uczestników zajęć, takie jak:

1) kontrola kandydatów na pracowników MOK w zakresie warunku niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości w zakresie rozszerzonym o przepisy obowiązujące od 15 lutego 2024 r. (Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).

2) ochrona danych osobowych i wizerunku uczestników zajęć.

Rozdział II

Słownik pojęć

1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1) MOK — należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Kultury w Ząbkach;

2) dyrektorze — należy przez to rozumieć dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury w Ząbkach;

3) pracowniku — należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w MOK na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a także osoby współpracujące z MOK jako wolontariusze, stażyści, praktykanci odbywający w szkole praktykę zawodową i pracownicy firm i instytucji wykonujących zadania na rzecz MOK  w sposób ciągły i w ramach tej działalności mają kontakt z uczestnikami zajęć;

4) uczestniku zajęć — należy przez to rozumieć zarówno uczestniczkę jaki i uczestnika zajęć, którzy nie ukończyli 18 roku życia;

5) uczestniku zajęć ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi — należy przez to rozumieć każdego uczestnika zajęć, który ze względu na niepełnosprawność lub inne problemy rozwojowe jest słabszy od innych uczestników zajęć w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników MOK większej uwagi i pomocy;

6) rodzicach — należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów uczestnika zajęć, osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad uczestnikiem zajęć, a także reprezentancie uczestnika zajęć, ustanawianego przez sąd opiekuńczy;

7) sprawcy przemocy — należy przez to rozumieć osobę lub grupę osób którzy dopuszczają się przemocy wobec uczestnika zajęć;

8) ofierze przemocy — należy przez to rozumieć uczestnika zajęć, który doświadczył przemocy;

9) obserwatorze przemocy — należy przez to rozumieć uczestnika zajęć, który był świadkiem przemocy;

10) krzywdzeniu uczestnika zajęć — należy przez to rozumieć popełnienie czynu zdefiniowanego jako niedozwolony w niniejszych standardach lub czynu zabronionego pod groźbą kary na szkodę uczestnika zajęć przez pracownika MOK, rodzica lub rówieśnika.

2. Krzywdzenie uczestnika zajęć jest przemocą, która zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba lub grupa osób odnosi się do niego w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy. Przemoc przejawia się w bezprawnym wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby w celu zaspokojenia własnych korzyści. Sprawca wykorzystując swoją przewagę nad ofiarą w sposób świadomy zaspokaja własne potrzeby kosztem ofiary. Przemoc może przejawiać się w formie fizycznej, psychicznej, seksualnej, a także jako cyberprzemoc.

A. Przemoc fizyczna — to wywieranie wpływu na uczestnika zajęć przy użyciu siły fizycznej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności fizycznej.

B. Przemoc psychiczna — to wywieranie wpływu na uczestnika zajęć przy użyciu środków komunikacji interpersonalnej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności psychicznej i emocjonalnej.

C. Przemoc seksualna — to każde zachowanie sprawcy przemocy, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia jego potrzeb kosztem uczestnika zajęć. Może mieć formę kontaktu fizycznego, emocjonalnego w formie materiałów pornograficznych lub ekshibicjonizmu.

D. Cyberprzemoc — to przemoc psychiczna lub seksualna realizowana za pośrednictwem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w tym czatów, stron internetowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów.

Rozdział III

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między uczestnikiem zajęć a pracownikiem MOK,

w tym zachowania niedozwolone wobec uczestników zajęć

1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie, traktowanie dziecka z szacunkiem oraz uwzględnianie jego godności i potrzeb.

2. Uczestnik zajęć ma prawo do bezpiecznych i profesjonalnych relacji z pracownikami MOK, co oznacza, że reakcje werbalne i fizyczne pracownika wobec uczestnika zajęć są pozbawione cech przemocy, zawsze adekwatne do sytuacji i uzasadnione.

3. Pracownik chroni dane osobowe i wizerunek uczestnika zajęć i nie może ujawniać informacji o nim osobom nieuprawnionym. Dotyczy to w szczególności sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. Uczestnik zajęć ma prawo do prywatności, a jeżeli konieczne jest odstąpienie od tej zasady, żeby chronić uczestnika zajęć, należy mu to wyjaśnić.

4. Uczestnik zajęć ma prawo do rozumienia decyzji podejmowanych w jego sprawie. Pracownik podejmując decyzje dotyczące uczestnika zajęć informuje go o powodach jej podjęcia i słucha jego oceny sytuacji. Metody dyscyplinowania uczestnika zajęć muszą być odpowiednio dobrane do jego wieku, rozwoju i adekwatne do sytuacji.

5. Zachowania pracownika nie mogą mieć cech przemocy fizycznej. Stanowcze interwencje wobec uczestnika zajęć prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach:

1) zagrożenia życia, w tym w sytuacji konfliktów pomiędzy uczestnikami zajęć (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie);

2) obrony koniecznej – agresja fizyczna uczestnika zajęć wobec pracowników MOK, np. napieranie ciałem, rzucanie przedmiotami itp.;

3) działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy);

4) zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska    atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, inne w sytuacji zagrożenia życia).

6. W komunikacji z uczestnikami zajęć pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek, co oznacza, że słucha ich i udziela im odpowiedzi adekwatnych do sytuacji, ich wieku i poziomu rozwoju.

7. Należy traktować uczestników zajęć równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopoglądowy oraz unikać ich faworyzowania.

8. Niedozwolone są zachowania pracownika noszące znamiona:

1) przemocy psychicznej, której skutkiem jest wywołanie u uczestnika zajęć poczucia odrzucenia, obniżenie godności i własnej wartości poprzez zachowania wobec niego takie jak: umniejszanie, wyśmiewanie, zawstydzanie, lekceważenie, izolowanie, obwinianie, oskarżanie, krytykowanie i inne godzące w godność i wartość uczestnika zajęć;

2) przemocy werbalnej, która nacechowana jest agresją wzbudzającą u uczestnika zajęć lęk i wstyd poprzez zachowania wobec niego takie jak krzyk, wyzywanie, przezywanie, grożenie, przeklinanie, przedrzeźnianie;

3) przemocy fizycznej, która wiąże się z naruszeniem nietykalności ciała uczestnika zajęć,

w szczególności poprzez bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami należącymi

do uczestnika zajęć, kopanie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej

pozycji lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś, a także inne działania sprawiające

ból.

9. Pracownik ma obowiązek zachować prawo uczestnika zajęć do intymności poprzez zachowanie właściwego dystansu w każdej sytuacji. Niedozwolonym jest, by pracownik nawiązywał jakiekolwiek relacje romantyczne i seksualne z uczestnikiem zajęć, w tym flirt słowny, dwuznaczny żart, wyzywające spojrzenie, erotyczny dotyk, obcowanie płciowe i inne czynności o charakterze seksualnym, z wyjątkiem sytuacji naturalnej potrzeby uczestnika zajęć do wyciszenia emocji, zapewnienia poczucia bezpieczeństwa, np. potrzeba pocieszenia, przytulenia.

10. Pracownik nie powinien sam przebywać z uczestnikiem zajęć w zamkniętym pomieszczeniu, z wyjątkiem sytuacji, które tego wymagają, np. prowadzenie zajęć, w tym także zajęć specjalistycznych, rozmowa specjalisty z uczestnikiem zajęć i inne sytuacje wymagające zapewnienia uczniowi dyskrecji.

11. W MOK obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów, w tym papierosów elektronicznych, picia alkoholu i zażywania środków psychoaktywnych. Niedozwolonym jest by pracownik dostarczał Uczestnikom zajęć papierosy, alkohol, substancje psychoaktywne, a także treści pornograficzne.

12. Pracowników obowiązuje całkowity zakaz nawiązywania i utrzymywania pozaszkolnych relacji z uczestnikami zajęć, w tym w szczególności:

1) zapraszania uczestników zajęć do domu;

2) spotykania się z nimi poza godzinami pracy, a jeśli zachodzi taka konieczność to wyłącznie za wyraźną i jednoznaczną zgodą rodziców i po poinformowaniu dyrekcji MOK;

3) zapraszania ich do znajomych w mediach społecznościowych.

13. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach pracowników jest osoba pełniąca w tym czasie dyżur w MOK.

14. Tryb udzielenia wsparcia Uczestnikom zajęć, wobec których stwierdzono niedozwolone zachowanie pracownika, określa Rozdział VI standardów – „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu uczestnika zajęć.”

Rozdział IV

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między uczestnikami zajęć

a w szczególności zachowania niedozwolone uczestników zajęć

1. W celu wykluczenia przemocy rówieśniczej, MOK monitoruje relacje między uczestnikami zajęć, a w ramach działań profilaktycznych realizuje programy nakierowane na promowanie pozytywnych wartości, kultury dialogu i wzmacniania kompetencji społecznych uczestników zajęć.

2. Instruktorzy są zobowiązani monitorować relacje rówieśnicze i reagować na każdy przypadek narastającej wiktymizacji (procesu stawania się ofiarą).

3. Za przemoc rówieśniczą w MOK uznaje się wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą uczestnika zajęć prowadzące do fizycznej i psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.

4. W MOK obowiązuje zasada, że krzywdzony uczestnik zajęć ma prawo oczekiwać pomocy ze strony społeczności MOK, a reagowanie na czyjąś krzywdę nie jest ani skarżeniem, ani donosicielstwem, ale moralnym obowiązkiem każdego uczestnika zajęć i pracownika. Uczestnicy zajęć znają konsekwencje zdrowotne przemocy, jaką ponosi ofiara i wiedzą, że każda reakcja obronna jest ważna.

5. Uczestnicy zajęć są uczeni konstruktywnej wolnej od agresji reakcji na przemoc rówieśniczą.

6. Za niedozwolone zachowania pomiędzy uczestnikami zajęć, uznaje się:

1) wyśmiewanie, przezywanie i rozpowszechnianie upokarzających informacji, złośliwe komentarze, w szczególności na temat wyglądu; obraźliwe komentowanie innych w mediach społecznościowych;

2) celowe izolowanie lub wykluczanie uczestnika zajęć z grupy;

3) bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie bólu;

4) niszczenie lub zabór własności, w tym środków pieniężnych;

5) zmuszanie do wykonywania określonych czynności, groźby, szantaż emocjonalny;

6) komentarze i gesty seksualne, rozsyłanie obrazów o tematyce seksualnej i wszelkie przejawy gwałtu;

7) inne, niespecyficzne formy przemocy odczuwane przez ofiarę jako krzywdzące.

8. W MOK obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania uczestnika zajęć uznanego jako niedozwolone.

9. Uczestnik zajęć, który jest świadkiem niedozwolonego zachowania innego uczestnika zajęć i nie czuje się na siłach, by go powstrzymać, ma obowiązek jak najszybciej zgłosić to zdarzenie do obecnego w pobliżu instruktora lub innego pracownika MOK.

10. Uczestnik zajęć, który pozyskał informację o stosowanej wobec innego uczestnika zajęć przemocy jest zobowiązany przekazać tę informację instruktorowi lub innemu pracownikowi MOK.

11. Pracownicy MOK mają obowiązek reagować na każde zdarzenie niedozwolonego zachowanie uczestnika zajęć.

12. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach

uczestników zajęć przyjmuje osoba pełniąca w tym czasie dyżur w MOK.

13. Tryb udzielenia wsparcia Uczestnikom zajęć będącym ofiarami niedozwolonego zachowania uczestnika zajęć lub grupy uczestników zajęć, określa Rozdział VI standardów – „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu uczestnika zajęć.”

Rozdział V

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń

o zdarzeniach zagrażających Uczestnikom zajęć

1. Koordynatorem ochrony uczestników zajęć przed krzywdzeniem jest osoba pełniąca w tym czasie dyżur w MOK, a pod jej nieobecność – dyrektor MOK.

2. Obowiązkiem koordynatora jest przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia uczestnika zajęć, zwane dalej „„zdarzeniami”- w formie pisemnej.

3. W przypadku, gdy w zdarzeniu uczestniczy uczestnik zajęć ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w rozpoznaniu i kwalifikacji zdarzenia uczestniczy pedagog specjalny.

4. Uprawnionym do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia uczestnika zajęć jest każdy, kto powziął taka informację, a pracownicy mają obowiązek zgłoszenia każdego zdarzenia o cechach przemocy.

5 . Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia uczestnika zajęć lub pozyskał — informację o krzywdzeniu uczestnika zajęć i nie zgłosił tego zdarzenia koordynatorowi, podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracownika lub odpowiedzialności cywilnoprawnej, w tym szczególności umowy.  

6. Bezpośrednie nagłe zdarzenia należy zgłaszać jak najszybciej, bezpośrednio do koordynatora w formie ustnej, jednak niezwłocznie uzupełnić o formę pisemną, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do standardów. Inne zdarzenia wymagające rozpoznania można kierować w formie pisemnej w trakcie dyżuru koordynatowa w jego gabinecie lub bezpośrednio do dyrektora.

7. Pisemne zgłoszenie zdarzenia należy adresować do: dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury w Ząbkach przy ul. Słowackiego 10  i przekazać je za pośrednictwem poczty tradycyjnej, sekretariatu MOK lub poczty elektronicznej na adres e-mail: mok@zabki.pl. Dotyczy to również cyberprzemocy. 

8. Niezależnie od formy przyjęcia zgłoszenia, koordynator dla każdego zdarzenia sporządza „Protokół interwencji w sprawie ochrony uczestnika zajęć przed krzywdzeniem”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do standardów.

Rozdział VI

Zasady i procedura podejmowania interwencji

w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia uczestnika zajęć

1. W przypadku, gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna zdarzenie wskazujące podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie uczestnika zajęć, ma obowiązek podjąć działania wg procedury trzech kroków:

1) zabezpiecza uczestnika zajęć przed potencjalnym sprawcą przemocy;

2) zabezpiecza dowody przemocy i niezwłocznie zgłasza zdarzenie koordynatorowi;

3) pozostaje do dyspozycji koordynatora tak długo, jak jest to potrzebne dla zabezpieczenia dowodów i potrzeb uczestnika zajęć oraz sporządzenia dokumentacji zdarzenia.

2. W przypadku, gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna objawy wskazujące na przemoc domową, w tym przemoc polegającą na zaniedbaniu środowiskowym, ma obowiązek zgłosić sprawę do koordynatora. Jeżeli w sprawie są dowody, pracownik zobowiązany jest je zabezpieczyć i przekazać koordynatorowi.

3. Protokół interwencji w ochronie uczestnika zajęć wszczyna postępowanie wyjaśniające, w sprawie, które prowadzi i dokumentuje koordynator.

4. W ramach postępowania wyjaśniającego zdarzenia, koordynator ma prawo przeprowadzać rozmowy z pracownikami MOK, uczestnikami zajęć i rodzicami i sporządzać z nich notatki służbowe, zbierać dowody rzeczowe oraz nagrania z monitoringu.

5. W ramach kwalifikacji zdarzenia, koordynator ma prawo konsultować się ze specjalistami i ekspertami niebędącymi pracownikami MOK. Korzystając z pomocy instytucji i osób zewnętrznych koordynator zobowiązany jest przestrzegać ochrony danych i wizerunku uczestników zajęć.

6. Postępowanie wyjaśniające ma na celu zebranie dowodów w celu zakwalifikowania zdarzenia i stwierdzenia, czy:

l)zdarzenie miało charakter incydentu i przekazano sprawę do rodziców;

2) rozpoznano podejrzenie przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej lub cyberprzemoc, definiowane jako krzywdzenie uczestnika zajęć;

3) rozpoznano przemoc fizyczną, psychiczną, seksualną lub cyberprzemoc, definiowane jako krzywdzenie uczestnika zajęć.

7. Postępowanie wyjaśniające nie powinno trwać dłużej niż 7 dni roboczych, a w przypadkach, w których to jest niemożliwe, nie dłużej niż 14 dni roboczych.

8. Koordynator informuje o zdarzeniu rodziców ofiary przemocy, a w przypadku, gdy sprawcą przemocy był uczestnik zajęć lub grupa uczestników zajęć, także rodziców sprawców przemocy.

Rozdział VII

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia

przestępstwa na szkodę uczestnika zajęć

1. W przypadku, gdy u uczestnika zajęć objętego ochroną, stwierdza się, że jego życie może być zagrożone lub grozi mu uszczerbek na zdrowiu, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor, a w przypadku, gdy jest potrzeba natychmiastowego działania, każdy pracownik obecny przy zdarzeniu, niezwłocznie informuje policję i pogotowie ratunkowe, dzwoniąc pod numer 112 lub 999. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencjach ww. instytucji. W takiej sytuacji MOK obejmuje skrzywdzonego uczestnika zajęć i jego rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W przypadku, gdy sprawcą krzywdzenia uczestnika zajęć jest pracownik MOK, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje adekwatne do oceny zdarzenia.

2. W przypadku, gdy w sprawie uczestnika zajęć objętego ochroną zachodzi podejrzenie o popełnieniu przestępstwa, na szkodę tego uczestnika zajęć, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury. W przypadku, gdy sprawcą krzywdzenia uczestnika zajęć jest pracownik MOK, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.

3. W przypadku, gdy w sprawie uczestnika zajęć objętego ochroną zachodzi prawdopodobieństwo, że sprawcami krzywdzenia uczestnika zajęć są rodzice, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor powiadamia policję i ośrodek pomocy społecznej.

Rozdział VIII

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania

ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru uczestnika zajęć

1. Dla każdego zdarzenia zakwalifikowanego jako podejrzenie krzywdzenia uczestnika zajęć lub krzywdzenie uczestnika zajęć, koordynator zakłada teczkę ochrony uczestnika zajęć przed krzywdzeniem która zawiera:

1) protokół interwencji w ochronie uczestnika zajęć;

2) dokumentację postępowania wyjaśniającego zdarzenie;

3) korespondencję z organami zewnętrznymi w sprawie;

4) dokumentację zapoznania rodziców z materiałem zebranym w sprawie uczestnika zajęć;

5) inna dokumentację wytworzoną na potrzeby ochrony uczestnika zajęć.

2. Koordynator prowadzi rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia uczestników zajęć,  którego wzór stanowi załącznik nr 2 do standardów.

3. Zgodnie z instrukcją kancelaryjną teczka ochrony uczestnika zajęć przed krzywdzeniem

przechowywana jest 10 lat.

Rozdział [X

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

1. Koordynator raz w roku przeprowadza ankietę wśród pracowników, która ma za zadanie dać informację o ocenie skuteczności standardów ochrony uczestników zajęć w MOK. Ankietę przeprowadza się najpóźniej w maju, a jej wyniki prezentuje się w sprawozdaniu koordynatora, o którym mowa w ust. 2. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 4 do niniejszego dokumentu.

2. Monitorowanie skuteczności procedur ochrony uczestników zajęć w MOK może odbywać się także poprzez obserwacje, przekazywanie informacji bezpośrednio instruktorom i koordynatorowi.

Rozdział X

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników MOK do

stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz

sposób dokumentowania tej czynności

1. Przygotowanie pracowników MOK do stosowania „Standardów ochrony małoletnich, w Miejskim Ośrodku Kultury w Ząbkach” odbędzie się w formie obowiązkowego szkolenia dla pracowników, na które składa się:

1) prezentacja przyjętych standardów i wyjaśnienie zasady ich stosowania w szkole;

2) instruktaż rozpoznawania przemocy fizycznej i reagowania na nią;

3) instruktaż rozpoznawania przemocy psychicznej i reagowania na nią;

4) instruktaż rozpoznawania przemocy seksualnej i reagowania na nią;

5) instruktaż rozpoznawania i reagowania na cyberprzemoc;

6) instruktaż rozpoznania zaniedbania środowiskowego;

7) zapoznanie pracowników z ewidencją i dokumentacją zdarzeń;

2. Obecność na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1, pracownik odnotowuje na liście obecności własnoręcznym podpisem. Każdy pracownik uczestniczący w szkoleniu otrzymuje materiały szkoleniowe i zaświadczenie o udziale w szkoleniu, którego kopia jest przechowywana w dokumentacji kadrowej.

3. Pracownik nieobecny na szkoleniu lub rozpoczynający pracę w trakcie roku szkolnego ma obowiązek zapoznania się ze Standardami ochrony małoletnich w MOK i odbyć indywidualne szkolenie przeprowadzone przez jednego z członka zespołu.

4. Koordynator ma prawo wnioskowania o dodatkowe szkolenia pracowników pogłębiające ich wiedze i umiejętności z zakresu rozpoznawania przemocy, reagowania na zdarzenia i wspierania uczestników zajęć doświadczonych przemocą i sprawców przemocy.

Rozdział XI

Zasady i sposób udostępniania rodzicom i Uczestnikom zajęć standardów

do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

1. „Standardy ochrony małoletnich w Miejskim Ośrodku Kultury w Ząbkach” zostaną opublikowane w pełnej wersji dla rodziców i instruktorów, w terminie do 31 sierpnia 2024 r., na stronie internetowej MOK w i dostępne w sekretariacie MOK.